ADHD
ADHD (Attention Deficit Hiperkinetic Disorder) oznacza zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi. Inne nazwy to zaburzenia hiperkinetyczne lub nadpobudliwość psychoruchowa.
ADHD występuje u 3% -10% dzieci i najczęściej jest dziedziczna. Charakterystycznymi objawami ADHD są:
-
brak uwagi,
-
impulsywność,
-
nadmierna aktywność
co stanowi dużą przeszkodę w prowadzeniu grupowych zajęć lekcyjnych.
Dziecku z zaburzeniem ADHD wydaje się, że zna już temat, więc nie zwraca uwagi na szczegóły i dlatego często nie rozumie poleceń, stąd trudności i popełniane błędy. Dziecku trudno zachować spokój, przerywa lub przeszkadza innym, brak mu cierpliwości, na pytania odpowiada bez zastanowienia. Nadpobudliwość (impulsywność) jest przyczyną konfliktów i gorszych kontaktów dziecka z rówieśnikami, bo przeszkadza przewidzieć i ocenić skutki własnego postępowania.
We wsparciu terapii w zakresie ADHD zdecydowanie zalecana jest nauka gry na keyboardzie. Keyboard pozwala na odtworzenie melodii z jednej pięciolinii i nakazuje umieścić dźwięki w żelaznym rytmie automatycznego akompaniamentu. Tym samym kształci koncentrację i dyscyplinę wewnętrzną, a także logikę przypasowania dźwięku odpowiedniego klawisza do jego obrazu na pięciolinii. Oprócz poczucia rytmu i słuchu, harmonijna konsekwencja płynnego następstwa dźwięków wpływa na uporządkowanie charakteru uczącego się dziecka.
Muzykowanie a rozwój zdolności dziecka
Model artystycznego i muzycznego rozwoju dziecka ewolucji został zaproponowany przez Davida Hargreavesa i Galton’a w 1992 roku. Model opisuje pięć faz rozwojowych związanych z wiekiem, opartych na badaniach rysowania, pisania oraz percepcji estetycznej.
Faza |
Wiek |
Śpiewanie |
Wyraz graficzny |
Percepcja melodii |
Komponowanie |
sensomotoryczna (presymboliczna), |
0-2 |
gaworzenie – głosolalia, rytmiczne tańczenie |
bazgranie, działanie równoważne |
rozpoznawanie konturów melodii |
sensoryczne, manualne |
obrazkowa |
2-5 |
kontur melodii, połączenia między spontanicznością i muzyką z kręgu kulturowego |
obrazkowy, pojedyncze wartości |
ogólna: wysokość, kontur |
przyswajanie muzyki z kręgu kulturowego |
schematyczna |
5-8 |
pierwsze szkice pieśni: przenoszenie, odtwarzanie |
obrazkowa metryka: więcej niż jedna wielkość |
zachowanie właściwości melodii |
narodowa konwencja |
Zasad systemowych |
8-15 |
interwały, skale |
właściwa metryka |
analityczne rozpoznawanie interwałów, stabilność tonacyjna |
stylistyczna konwencja |
profesjonalna (metapoznawcza) |
15+ |
|
|
|
ożywiona i refleksyjna strategia |
W innym przekroju model wyróżnia cztery obszary muzycznego rozwoju:
-
śpiewanie,
-
wyobrażenia muzyczne,
-
percepcja melodii,
-
kompozycja.
Rozszerzone wychowanie muzyczne i nauka gry na instrumentach wpływa niezwykle pozytywnie na rozwój osobowości dzieci i młodzieży. Muzyka i nauka gry na instrumentach klawiszowych lub skrzypcach:
-
umożliwia osiąganie ponadprzeciętnych wyników w nauce pomimo przeciążenia czasowego,
-
gra na instrumencie wyrabia umiejętność skupienia i koncentracji,
-
muzyczny porządek wpływa na rozwój logicznego myślenia, wyrabia inteligencję i ogólną orientację,
-
dzieci podczas nauki muzyki najpierw instynktownie a następnie świadomie dodają i odejmują,
-
znajomość nut i rytmu ułatwia naturalne rozumienie ułamków,
-
kojarzenie znaku z dźwiękiem przyspiesza opanowanie umiejętności czytania,
-
rozwój słuchu jest podstawą szybszego opanowania języków obcych,
-
nauka muzyki rozwija pamięć słuchową, wzrokową, logiczną i zdolności manualne,
-
systematyczne ćwiczenie podporządkowuje aparat ruchowy własnej woli,
-
występy publiczne rodzą wiarę we własne siły, pomagają uzyskać odporność i stabilność emocjonalną,
-
muzykowanie w grupie rozwija łatwość porozumiewania się z otoczeniem i zdolność do pracy w zespole.